Black Friday, Cyber Monday oraz zakupy świąteczne stanowią dla detalistów i producentów ostatnią prostą w handlowym maratonie roku. Ze względu na rosnący udział zakupów dokonywanych za pomocą urządzeń mobilnych na tym etapie istotną rolę odegra kanał sprzedaży online, z każdym rokiem coraz ważniejszy element w strategii omnichannel.
W Polsce widać już pierwsze efekty tego typu działań marketingowych. Obecnie już 60 proc. polskich konsumentów twierdzi, że spotkało się wcześniej z określeniem Black Friday czy Czarny Piątek. To znaczny wzrost w porównaniu z ubiegłorocznymi deklaracjami, kiedy znajomość tego pojęcia deklarowało zaledwie 30 proc. Polaków. Stąd też niemal 30 proc. z nich planuje skorzystać w tym roku z wyprzedaży z okazji zbliżającego się Czarnego Piątku. To wzrost o 6 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Inne zmiany zachodzące w postawach konsumentów także zdecydują o skali sukcesu tych okresowych działań promocyjnych handlowców. W badaniu GfK Consumer Life obserwowany jest spadek odsetka konsumentów, którzy deklarują, iż cena jest najważniejszym czynnikiem ich decyzji zakupowych (56 proc. w 2017 wobec 59 proc. w 2015 roku). Ponad dwie trzecie z nich przyznaje, że jakość można przedkładać nad ilość, tzn. posiadanie gorszych produktów, nawet w większej ilości, można zrekompensować posiadaniem mniejszej ich ilości, ale w lepszym gatunku.
Co więcej obecnie niemal 70 proc. konsumentów uważa, że doświadczenie jest ważniejsze niż posiadanie. Gotowość do zapłaty za jakość nie oznacza jednak, iż „polowanie” na okazje przestaje być atrakcyjnym zajęciem. Dwie trzecie polskich konsumentów odczuwa satysfakcję trafiając w sklepie na dobrą promocję. Ponadto połowa przyznaje, że lubi kupować najnowszą lub nowszą wersję produktu, który już posiadają. To wzrost o 5 pp. w porównaniu z rokiem 2015.
Gdyby polscy nabywcy mieli skorzystać z wyprzedaży, najbardziej atrakcyjne byłyby dla nich promocje na odzież, buty i bieliznę (51 proc. wskazań, o 5 pp. więcej r/r.), artykuły wyposażenia mieszkania i sprzęt AGD (38 proc.; wzrost o 7 pp.) oraz sprzęt RTV i elektronikę użytkową (37 proc.; wynik bez zmian).
Przemysław Dwojak, Senior Director w dziale Sales Effectiveness, komentuje: „Detaliści i producenci powinni wykorzystywać rosnący zapał konsumentów do poszukiwania doświadczeń. Wraz z rozwojem kanału e-commerce, wzmocnienie obszaru doświadczeń staje się coraz bardziej istotne dla utrzymania znaczenia sklepów stacjonarnych. Akcje promocyjne, jak Black Friday czy Cyber Monday, wpływają na zmianę tradycyjnej sezonowości i koncentracji sprzedaży. W skali całego świata odgrywają coraz większą rolę w handlu, najsilniej oddziałując przede wszystkim na rynki dóbr technologicznych. Dlatego dla detalistów i producentów tak istotne jest dobre zaplanowanie i skuteczne przeprowadzenie działań związanych z tego rodzaju wydarzeniami. Znaczące obniżki są kluczem do sukcesu kampanii promocyjnych. Jednak wymaga to od producentów ostrożności, aby uczestnictwo w tego typu akcjach nie wiązało się z obniżaniem marży ponad to, co konieczne.”