Na czym polega logistyka w e-commerce? Dlaczego warto rozważyć współpracę z firmami oferującymi usługi logistyczno-spedycyjne? Jakie mogą być realne korzyści takiej współpracy?
Logistyka w e-commerce – na czym to polega?
Logistyka w e-commerce najczęściej rozumiana jest jako czynności niezbędne do realizacji zamówienia, czyli proces przygotowania przesyłki dla klienta końcowego kanału B2C. Tymczasem pojęcie to kryje w sobie znacznie więcej niż tylko przygotowanie przesyłki. To również dostarczenie towaru do miejsca składowania (niekoniecznie magazynu), samo składowanie, a także obsługa zwrotów, reklamacji, komunikacja z klientem na każdym z etapów logistycznego procesu.
Pełna automatyzacja procesu logistycznego w e-commerce
Logistyka w e-commerce to przede wszystkim automatyzacja. Opisany na wielu stronach proces, zaczynający się od przyjęcia towaru do magazynu, przez dekompletowanie kartonów i palet do docelowych lokacji, to wreszcie realizowanie wielu zleceń jednocześnie przy użyciu wielu urządzeń i prowadzących pracownika przez magazyn komunikatów programistycznych, po odstawienie oklejonej i zaadresowanej przesyłki do rampy oddawczej. Dalsza automatyzacja obejmuje dostępną i sprawdzalną w czasie rzeczywistym zmianę stanów magazynowych, wymianę bieżących informacji pomiędzy oprogramowaniem sklepowym i magazynowym, domawianiem towaru na podstawie przyjętych zleceń, drukowanie dokumentów sprzedaży i przewozowych.
Do standardu logistyki e-commerce należą również automatyczne szafy, przywożące do konkretnego kartonu konkretny przedmiot, stoły skanujące nie tylko kody EAN, ale i inne oznaczenia, wreszcie laserowe maszyny pomiarowo-wagowe, ściśle zintegrowane z systemem magazynowym i sklepem (automatyczna przesyłka dokonanego pomiaru na stronę internetową). To logistyka zaawansowanych systemów, odmierzonych co do milimetra etykiet, pracujących trzyzmianowo maszyn do produkcji wypełniaczy.
Dlaczego warto skorzystać z usług firm logistyczno-spedycyjnych?
Wprowadzenie takich rozwiązań wiąże się z dużymi kosztami, wymaga doświadczenia, szerokiego zaplecza spedycyjnego, nierzadko ogromnych inwestycji, które mogą na etapie rozwoju e-biznesu zachwiać stabilnością prowadzonej działalności.
Z tego powodu warto rozważyć skorzystanie z pomocy firm zewnętrznych, które mają wieloletnie doświadczenie w obsłudze kanału B2B, a w ostatnich latach przemodelowały swą strategię działania, otwierając swe magazyny na e-commerce i pojedyncze przyjęcia towarów. Delegowanie niektórych zadań firmie zewnętrznej umożliwia skupienie się na tym, co naprawdę istotne w e-biznesie: marketingu, ekspansji marki, rozwijaniu komunikacji z rynkiem, klientami, a także wewnątrz organizacji.
Obawy e-przedsiębiorców – czy są uzasadnione?
Jednak wielu przedsiębiorców ma obawy przed skorzystaniem z tego typu usług z kilku powodów. Po pierwsze, są przekonani o nieomylności dotychczas stosowanych rozwiązań. Po drugie, obawiają się utraty kontroli nad przebiegiem procesu mającego na celu dostarczenie klientowi towaru. Po trzecie, wierzą w siłę odbioru osobistego.
Te obawy są nieuzasadnione, a w niektórych przypadkach również zbyt kosztowne. Przykład? Przyjrzyjmy się kwestii „odbioru osobistego”, ulubionej formy logistycznej zarówno dla klientów, jak i sprzedawców. Jest ona znacznie kosztowniejsza. Dlaczego? Klienci muszą ponieść realne koszty związane, chociażby z dojazdem do magazynu e-sklepu, a sprzedawcy tracą cenny czas na pokazywanie i wydawanie towaru już sprzedanego.
Wielu e-przedsiębiorców nie chce lub nie potrafi nawiązać dobrych, partnerskich relacji z dostawcami (przeciętny polski e-sklep ma takich maksymalnie 5). Do listy popełnianych przez nich „błędów”, zwiększających niepotrzebnie koszty prowadzonej przez nich działalności, można dopisać również brak automatyzacji, złe planowanie kosztów, multiplikowanie etatów, powiększanie przestrzeni składowania i brak zrozumienia, że uwspólnianie rozwiązań informatycznych i spedycyjnych, pojmowanych jako optymalizacja procesu logistycznego, powinna być obowiązującym standardem i przynieść realne korzyści.
Logistyka w e-commerce – od czego najlepiej zacząć?
Współpracę z firmą oferującą usługi logistyczne w e-commerce warto oprzeć na rzeczowej, rzetelnej, racjonalnej analizie dotychczas stosowanych rozwiązań i rozwiązań proponowanych przez potencjalnego partnera logistycznego. Tylko wtedy dostrzeżemy dysproporcję kosztów i korzyści płynące z takiej współpracy.
Przewaga automatyzacji i świadomości procesów (oraz ciągłego ich monitorowania i wyciągania wniosków) łączy się wprost z integracją z dostawcami, z doskonałym i niezawodnym w czasie rzeczywistym programem magazynowym (WMS, ERP) oraz, o czym po prostu nie można zapominać, umiejętnością prognozowania sprzedaży. Warto pamiętać, że wiele rozwijających się e-biznesów nie dostrzega szans i możliwości rozwoju, a co za tym idzie, nie jest gotowych na wzrost sprzedaży. Współpraca z firmą oferującą usługi logistyczne w e-commerce pomaga w rozszerzaniu e-biznesu.